reklama

Perla Cypru Pafos – dovolenkový raj i mimo sezónu

Cestovať s predraženými cestovnými kanceláriami dokáže každý... Ale cestovať tak, aby to nezruinovalo váš rodinný či súkromný rozpočet, to už je umenie.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Pre väčšinu z nás dovolenka znamená leto a teplo, zimu jednoducho prečkáme či pretrpíme. To je však chyba, pretože práve počas studených zimných mesiacov je ten správny čas navštíviť rôzne úžasné miesta za zlomok ceny, akú by sme zaplatili počas sezóny.

 V práci sa mi podarilo ušetriť pár dní voľna, tak som sa rozhodol vycestovať niekam za teplom a dobrodružstvom. Keď sa mi po 10 minútach konečne spustil môj notebook, do googlu som zadal prvé inteligentné heslo, čo ma napadlo: lacné letenky.

Po pár minútach pátrania som objavil zaujímavú destináciu – Cyprus, konkrétne mesto Pafos (Paphos). Ceny akciových obojsmerných leteniek do rôznych kútov sveta sa v zimných mesiacoch pohybujú v rozmedzí od 35 do 70 Eur, mňa moja vyšla rovných 43 Eur. Nakoľko je december a na Cypre je mimo dovolenkovej sezóny, ľahko som našiel viacero lacných a dobre hodnotených hotelov priamo v centre mesta. Rozhodol som sa pre hotel Agapinor, kde stála cena izby spolu s raňajkami približne 20 Eur na osobu. Rezervovať izbu s raňajkami by som odporučil každému, pretože ceny potravín na Cypre sú o niečo vyššie ako u nás a mať každé ráno pripravené kontinentálne raňajky, ktoré zahŕňajú kávu aj klasické cyperské potraviny, rozhodne stojí za to. Keď som mal objednanú letenku aj hotel, položil som si otázku: „ Čo ešte potrebujem?“. Nakoľko je Cyprus malý ostrov a mestá sú vzdialené od seba pár desiatok kilometrov, chcel som byť flexibilný, preto som sa rozhodol, že si prenajmem auto. Na Cypre je možné cestovať i autobusmi či taxíkmi, ale ak chcete vidieť čo najviac a nebaví vás čakať či byť na niekoho odkázaný, rozhodne neváhajte, pretože auto je určite najlepšou voľbou. Prenajať auto si môžete buď cez internet, alebo priamo na letisku v Pafose, kde ihneď po prílete máte vo vnútri letiska na výber zo šiestich spoločností. Rezervovať auto vopred cez internet je však omnoho výhodnejšie, ak si auto požičiate priamo na mieste, vyjde vás to minimálne o polovicu drahšie. Mňa vyšla rezervácia auta 13 Eur na deň, majte však na pamäti, že pri preberaní auta musíte mať na karte, ktorou ste platili online rezerváciu dostatočný obnos peňazí, pretože spoločnosť od ktorej ste si auto požičali, vám blokne pri podpise zmluvy sumu od 500 do 1000 Eur. Je to niečo ako poistka, jej výška závisí od typu a hodnoty auta, ktoré ste si požičali. Rozhodne sa však tohto nezľaknite a auto si s kľudným srdcom rezervujte vopred. Nezabudnite však na jednu dôležitú vec – na Cypre sa jazdí vľavo! Preto je praktickejšie požičať si auto s automatickou prevodovkou, vďaka čomu sa budete môcť sústrediť len na jazdu, ktorá vám pripomenie, ako ste začínali v autoškole.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Let z Bratislavy na Cyprus trval necelé 3 hodinky, počas ktorých sa naše lietadlo zmenilo na akýsi vzdušný obchod, v ktorom som si mohol zakúpiť všetko od jedla, parfumov, hodiniek či stieracích žrebov. Kto však chce kúpiť niečo výhodne, paluba lietadla môže byť vďaka tzv. duty free to pravé miesto.

Po prílete na malé letisko v blízkosti Pafosu som si vyzdvihol zarezervované auto a vydal som sa priamo do mesta Pafos, ktoré je od letiska vzdialené zhruba 10 kilometrov. Počas mojej prvej neistej jazdy vľavo som si vypočul celú radu klaksónov a užil si aj zopár zdvihnutých prostredníkov od nie príliš ohľaduplných domácich šoférov, keď som si však uvedomil, že nie na každej stopke sa stojí a že pre mňa je smerodatný semafor až na druhej strane cesty, šoférovanie prebiehalo bez problémov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Počasie v Pafose ako aj na celom Cypre sa počas zimných mesiacov pohybuje okolo 20-tich stupňov, čo je ideálne na preskúmanie všetkých prírodných či archeologických krás ostrova. V novembri sa vám možno podarí ešte okúpať, zvyšné zimné mesiace sú príjemné, na kúpanie to však nie je. Reštaurácie a bary sú cez deň aj v noci poloprázdne, ak ste vyznávači bujarých večierkov a party, nie ste na správnom mieste. Je však príjemné užívať si krásy ostrova bez toho, aby ste sa museli predierať cez davy cudzincov. Samozrejme že i tu sem tam narazíte na skupinku Japoncov robiacich si selfie z každého možného uhla, ale bez nich by to jednoducho nešlo. Čo sa týka stravovania, priemerná ceny obeda v reštauráciách sa pohybuje od 10 do 15 Eur, najesť sa môžete aj priamo vo vašom hotely, tam vás to vyjde o pár eur lacnejšie. Cena kávy v baroch či reštauráciách je približne 3 Eurá, za pivo dáte asi 3,5 Eura. Ak chcete na Cypre zapíjať rozlúčku so slobodou či prekonať bolestivý rozchod, radšej si rýchlo nájdite novú priateľku, lebo aj za pohárik najlacnejšieho tvrdého alkoholu zaplatíte 5 Eur. Ak sa však chcete stravovať, prípadne dodržiavať pitný režim čo najlacnejšie, aj na Cypre nájdete supermarkety ako Lidl a podobne. A nezabudnime na čas – podobne ako u nás sa na Cypre v zimnom období stmieva už okolo 16:30, takže odporúčam nelenošiť do obeda v posteli. Ja som cez deň behal po okolitej prírode a pamiatkach, večer bol ten správny čas zájsť do nákupných centier či obchodíkov s domácimi suvenírmi. Aj hotely sa snažia spestriť dlhé zimné večery svojím zákazníkom tak, že organizujú rôzne tanečné či spevácke vystúpenia, pri ktorých si po pár drinkoch schuti zatancujete.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo sa oplatí v Pafose vidieť? Odporúčam určite navštíviť prístav, kde sa nachádza jedinečná stredoveká pevnosť štvorcového tvaru, ktorú možeme nájsť na každej pohľadnici z tohto bývalého hlavného mesta Cypru. Iba pár metrov od nej sa rozprestiera Archeologický park, ktorý sa pýši mnohými krásnymi mozaikami, amfiteátrom, majákom či staručičkými Hrobkami kráľov, patriacimi podobne ako prístavná pevnosť do svetového zoznamu Unesco. Ceny vstupného sa do jednotlivých pamiatok na Cypre pohybujú od 2,5 do 5 Eur, čo je prijateľné i pre tých najväčších lakomcov.

Prístavná pevnosť v Pafose
Prístavná pevnosť v Pafose (zdroj: Michal Šulák)
Mozaika v Archeologickom parku
Mozaika v Archeologickom parku (zdroj: Michal Šulák)
Hrobky kráľov
Hrobky kráľov (zdroj: Michal Šulák)

Ďalšou zaujímavou zástavkou je vrak nákladnej lode Edro III., ktorá stroskotala v roku 2011 na pobreží v Peyia, ležiacom zhruba 10 kilometrov severozápadne od Pafosu. I keď tento mohutný vrak znečisťuje životné prostredie, z dôvodu nedostatku financií naďalej ostáva uviaznutý na plytčine a pre mnohých v súčasnosti slúži ako dobrý orientačný bod. Pri lodi môžete nájsť i jedinečné morské jaskyne, do ktorých sa však počas zimných mesiacov nedostanete.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Vrak lode Edro III.
Vrak lode Edro III. (zdroj: Michal Šulák)

Ja som si taktiež spravil celodenný výlet do mesta Limassol, ktoré je vzdialené od Pafosu približne 50 kilometrov. Aby vám cesta ubehla rýchlejšie, odporúčam vám zastaviť sa i na mieste, kde sa podľa legendy zrodila bohyňa krásy a lásky Afrodita – Aphrodite’s rock, cyperský názov tohto prekrásneho miesta je Petra tou Romiou. Túto krásnu pláž som navštívil počas búrky a priznám sa, že vďaka nej to bol neopakovateľný zážitok a legende som skoro uveril.

Petra tou Romiou- vďaka tejto nádhernej lokalite sa Cyprus nazýva aj Afroditin ostrov
Petra tou Romiou- vďaka tejto nádhernej lokalite sa Cyprus nazýva aj Afroditin ostrov (zdroj: Michal Šulák)
Pohľad na Afroditine skaly zblízka
Pohľad na Afroditine skaly zblízka (zdroj: Michal Šulák)

V blízkosti Limassolu sa nachádza významná archeologická oblasť nazývaná Kourion, pýšiaca sa starovekým amfiteátrom, do ktorého sa údajne zmestilo až 3500 ľudí. Pre tých lenivejších mám dobrú správu, v Kourione sa dá pohybovať aj autom, takže sa príliš nenachodíte. I tu okrem dominantného amfiteátru môžeme nájsť nádherné mozaiky, dom Achilla, rímsky trh, staroveké kúpele a mnohé ďalšie zaujímavé vykopávky. Po asi 2-hodinovej prehliadke Kourionu som zamieril do bývalej križiackej pevnosti Kolossi, nachádzajúcej sa na okraji Limassolu. Táto pevnosť mala v stredoveku veľký strategický význam, pretože vlastnila zariadenie na výrobu cukru z cukrovej trstiny. Bohužiaľ podobne ako prístavná pevnosť v Pafose je i táto stavba krásna najmä z vonku, vnútro hradu je takmer prázdne.

Kourion - bývalé významné staroveké mesto
Kourion - bývalé významné staroveké mesto (zdroj: Michal Šulák)
Križiacka pevnosť Kolossi - do súčasnej podoby bola postavená v roku 1454
Križiacka pevnosť Kolossi - do súčasnej podoby bola postavená v roku 1454  (zdroj: Michal Šulák)

Cyprus ako ostrov je zaujímavý nielen zlatistými plážami a nádherným čistým morom, ale má i neskutočné množstvo historických pamiatok. Počas cesty autom bolo možné každých pár kilometrov vidieť informačnú tabuľu, ktorá vás odkazovala buď na nejaký chrám, alebo na iné významné starobylé miesto. I keď som počas svojej dovolenky videl mnoho úžasných stavieb a lokalít je mi jasné, že sa na Cyprus v budúcnosti ešte vrátim.

Michal Šulák

Michal Šulák

Bloger 
  • Počet článkov:  2
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som človek, čo rád športuje, ale aj lenoší. Mám rád knihy aj filmy, najlepšie tie bez happy endu... Mojím snom je žiť niekde pri mori, pripojenie na internet tam však nesmie chýbať. Treba byť jednoducho v obraze. S písaním len začínam, tak mi prepáčte, ak moje články nemajú úroveň. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu